Salgsdirektør

Sådan bliver du salgsdirektør

At blive salgsdirektør er for mange den ultimative stilling indenfor salgsverdenen. Du får lov til at arbejde med salg, ledelse, strategi, marketing og økonomi, hvilket du kan læse meget mere om her.

Hvad er en salgsdirektør

Som salgsdirektør indgår du i ledelsen, og du sidder med det overordnede ansvar for virksomhedens salg. I enkelte virksomheder vil du opleve, at din stilling også kaldes for salgs- og marketingdirektør.

Årsagen til dette er, at skellet mellem marketing og salg bliver mindre, hvorfor disse afdelinger skal arbejde sammen. Sådan et samarbejde kan forbedres og overskueliggøres ved, at der sidder en direktør med ansvar for begge afdelinger. Det hjælper, så at sige, til at kombinere salg med marketing og dække hele salgsprocessen.

En salgsdirektør er først og fremmest direktør, hvorfor du ikke kommer til at sælge, men derimod sørge for at andre gør det. Stillingen handler om at træffe økonomiske, ledelsesmæssige og strategiske valg. I samarbejde med ledelsen lægger du retningen for virksomhedens salgsstrategi.

Som salgsdirektør må du være forberedt på, at du kommer længere væk fra kunderne og tættere på beslutningerne. Du skal bevare overblikket og have det strategiske perspektiv med i alle beslutninger, du tager.

Derudover skal man også være forberedt på, at prestigen, den gode løn og alle goderne kommer med et stort ansvar. Sælger sælgerne ikke, kan du bebrejde dem lige så meget, du vil, i sidste ende er det dit ansvar.

Dette skridt kan ofte være en stor udfordring, hvis du starter som sælger og derefter stiger i graderne. Som sælger har du kun ansvar for egne tal og kan nemt skrue på få knapper for at gøre en forskel. Som salgsdirektør har du pludselig ansvar for hele afdelingens tal og kan ikke bare samle telefonen op og ringe kunder. Du er nødt til at stole på dit team og forsøge at gøre dem bedre, hvis de ikke leverer.

Lønnen blandt salgsdirektører varierer fra virksomhed til virksomhed. Ifølge lønstatistik ligger gennemsnitslønnen på 70.680 kr.

Nødvendig erfaring for en salgsdirektør

For at blive salgsdirektør handler det først og fremmest om erfaring. Salgsdirektør er ikke en stilling man uddanner sig til eller bare får. Det kræver hårdt arbejde og en målrettet indsats. Som udgangspunkt minder karrierevejene meget om dem, der er gennemgået i indlægget om salgschef.

Erfaring som sælger kan være en kæmpe fordel, og du vil ofte opleve, at det er et krav til stillingen. Endnu bedre er det, hvis din salgserfaring primært er opnået i samme virksomhed, som du ønsker at blive salgsdirektør i. Ifølge denne artikel fra DR, er det generelt nemmere og hurtigere at opnå en direktørstilling, hvis man gør karriere indenfor den samme virksomhed i stedet for at skifte løbende.

Generelt er der flere ligheder mellem salgschef og salgsdirektør, og det er på mange måder op til den specifikke virksomhed, hvordan de vælger at fortolke rollen. Dog vil du generelt opleve at kravene til uddannelse kan være større for en salgsdirektør end som salgschef.  

En kandidatuddannelse er det ideelle i de fleste virksomheder, men en bachelor eller erhvervsakademiuddannelse kan også gøre det. Som med alt andet handler det i høj grad om det samlede indtryk og en kombination af uddannelse og erfaring.

Hvis du er salgschef, og ønsker at tage det sidste skridt og blive salgsdirektør, er der en række ting, du kan fokusere på. Først og fremmest skal du give udtryk for din ambition, så ledelsen er klar over, at du ønsker at avancere. Derudover er det også vigtigt, at du gør dit arbejde som salgschef godt. Hvis du ikke viser, at du mestrer ledelse og overblik, får du svært ved at argumentere for, hvorfor du skal være salgsdirektør.

 

Nødvendige egenskaber for en salgsdirektør

 

Salgsdirektør

Tag ansvar

I de ovenstående afsnit nævnes det gentagende gange, at du skal være forberedt på at påtage dig et stort ansvar. Derfor er det selvfølgelig også en egenskab, som bør være naturlig for dig. Hvis du ikke trives med ansvar, er alt for bange for at fejle og generelt ikke har lyst til at tage skraldet, når tingene ikke fungerer, så er du ikke den fødte salgsdirektør.

Du skal turde at tage ansvaret og stole på, at dine beslutninger er korrekte og tage en skideballe, hvis det ikke fungerer.

Kommunikation

Som salgsdirektør skal du kommunikere med mange mennesker på tværs af afdelinger, virksomheder og leverandører. I den globale verden er de fleste virksomheder internationale og har kunder udenfor landets grænser. Af den årsag kommer du ofte også til at kommunikere på flere sprog med forskellige kulturer.

Du skal kommunikere målsætninger og overbevise dine ansatte om, at de skal følge dig og lytte til dig. Det er dit ansvar at motivere og løfte salgsafdelingen, og det kræver først og fremmest god og tydelig kommunikation.

Finansielle og administrative egenskaber.

Du kommer ikke udenom administrativt arbejde som salgsdirektør. Hvis det er salget du elsker og altid halter bagud med det administrative, så vil du ikke trives som salgsdirektør. Budgetter og målsætninger er en stor del af din hverdag, og du skal være forberedt på at følge op på disse og kommunikere dem mellem ledelsen og salgsafdelingen. Så på den ene side handler det om, at du selv skal kunne udarbejde og opdatere budgetter, men samtidig skal du også have forståelse for den finansielle del af virksomhedens drift.

Ekspertise og produktviden

Som salgsdirektør er du nødt til at besidde et nogenlunde højt niveau af ekspertise. Du skal have dyb indsigt i det produkt, I sælger, branchen I opererer i og de kunder I handler med. Det skal du selvfølgelig også som sælger, men du kommer ikke udenom, at kravene er højere, når du er direktør.

Derfor kan det også være nemmere at arbejde sig op til en rolle som salgsdirektør, da du derfor naturligt udvikler ekspertise. Det ses også i salgsvirksomheder, at når der headhuntes en salgsdirektør, starter vedkommende med at arbejde direkte med salget i de første par måneder, eller måske et helt år. Årsagen til dette er, at ved at tale med kunder og selv sidde med produktet lærer du dine ansattes udfordringer og samtidig opnår en masse viden om produktet og branchen.

 

Så hvad gør du nu?

Har du læst hele indlægget, går jeg udfra, at du er interesseret i en fremtid som salgsdirektør.

Er du i starten af din karriere og ikke helt ved, hvordan du kommer nærmere drømmen? Hva ja, så kan du kigge nærmere på vores andre indlæg om mødebooker, salgskonsulent, (key) account manager og salgschef.

Er du mere erfaren og leder efter en stilling som salgsdirektør, kan du tage et kig blandt vores partnervirksomheder.