PR

PR for begyndere

Traditionel markedsføring er fortid - eller er det? Læs med, og lær mere om metoder og teknikker, der stadig skaber stor PR-værdi for din virksomheder.

Mit navn er Christian Bentsen, og jeg er freelance-skribent, samt fluen på væggen, til STATUM Marketing Programme. Efter hver workshop vil jeg tage de vigtigste guldkorn og samle dem i et blogindlæg. Dette indlæg tager udgangspunkt i den ottende workshop, der omhandlede PR og blev afholdt af Trustpilot.

 

Public relations skaber værdi

Ingen tvivl om, at digital markedsføring har vundet frem de seneste år. Selvom denne disciplin unægteligt er kommet for at blive, så er god gammeldags PR stadig meget værdifuldt.

Det er derfor alfa og omega at kunne forstå public relations i en tid, hvor underholdende nyheder og shitstorms kan gå viralt på kun få minutter. Derudover er det også ekstremt nyttigt at kunne skabe omtale og tage initiativ for at synliggøre sig selv i strømmen af nyheder, der hele tiden popper op til overfladen.

 

Hvad er vigtigt i PR?

Hvis man skal have sit budskab ud, så er det vigtigt at have noget, folk har lyst til at engagere sig i og snakke med andre om.

En simpel artikel kan have kæmpe gennemslagskraft og skabe ekstrem høj eksponering.

Når idéerne skal pitches, og kampagnerne laves, er det vigtigt at finde frem til de medier og kanaler, der vil skabe den bedst mulige affyringsrampe til at få jeres historier ud til jeres målgruppe.

I skal derfor lægge en grundig PR-strategi, og, i den forbindelse, er det vigtigt at have forståelse for de fem nyhedskriterier:

 

De fem nyhedskriterier

Når en journalist skal vurdere, om en historie er relevant at bringe i deres medie, spørger de sig selv, om historien opfylder de 5 nyhedskriterier,

Aktualitet

Er historien relevant lige nu og, ikke mindst, relevant for størstedelen af vores målgruppe?

Identifikation

Er historien noget, vores målgruppe kan identificere sig selv med?

Konflikt

Er der en konflikt, et drama eller en fortælling, som vil interessere vores målgruppe?

Væsentlighed

Giver historien viden, der er væsentlig og relevant for vores målgruppe?

Sensation

Bringer historien noget nyt, dramatisk eller usædvanligt, der vil overraske og tiltrække vores målgruppes opmærksomhed?

Det er ikke alle medier, der kræver, at alle parametre er opfyldt, før de vil bringe en historie, men du bør stadig sikre dig, at størstedelen af kriterierne er opfyldt, inden du pitcher en historie til et medie.

Det er ligeledes en god test for dig selv for at sikre, at historien er interessant for andre end dig selv.

 

Læs også: Guide til salgs og marketing trends. 

 

PR-teknikker

Når du har styr på dine historier, skal du overveje, hvilken teknik du anvender til at få historien omtalt. Der findes nemlig flere strategier:

Thought leadership

Hvis din virksomhed allerede har etableret sig som en stærk spiller på markedet, så kan ‘thought leadership’ styrke jeres positionering.

Når din virksomhed anses som en ekspert eller ‘the go to guys’, så kan I bruge jeres in-house ekspertiser til at få PR. ‘Thought leadership’ handler grundlæggende om, at din virksomhed, eller en ledende rolle i din virksomhed, deler sine tanker om et givent emne. Det er f.eks. noget, Martin Thorborg benytter sig meget af. Det er som oftest interessant for andre at høre succesrige menneskers standpunkter og oplevelser, og det kan også få andre store navne til at blande sig i debatten og derved skabe yderligere fokus på emnet og dermed også din virksomhed.

Case studies

Hvis din virksomhed endnu ikke har stor nok gennemslagskraft til at slå igennem som thought leader, så start med at udarbejde interessante case studies for at vise, hvilke emner I kan byde ind på, samt for at underbygge jeres troværdighed og relevans. Et case study kan være en objektiv undersøgelse, I har lavet blandt jeres målgruppe eller en sjov, interessant statistik, som I ligger inde med. Husk: Med interessant statistik menes noget, der er interessant for andre end jer selv.

Newsjacking

News-hijacking aka. newsjacking er en anderledes approach:

Som navnet og billedet indikerer, så handler newsjacking om at stjæle fokusset i en nyhed, der egentlig ikke handler om dig eller din virksomhed. Politikere er rigtig gode til dette og formår ofte at få sig selv promoveret i forbindelse med omdiskuterede emner. Det kan dog give bagslag at kaste sig ind i orkanens øje, og det er derfor vigtigt, at du grundigt overvejer, om det vil give din virksomhed positiv eller negativ omtale at involvere sig.

Hvordan stjæler du så fokus?

Det kan du kun, hvis du enten kan bidrage med indentifikation, aktualitet, væsentlighed eller konflikt til historien. Hvis du kan bidrage med et eller flere, så skal du tage fat i den journalist, der bragte historien i første omgang, eller et konkurrende medie, som også vil have en interesse i at stjæle fokus fra deres konkurrent.

“Almindelig” PR

Med dette henvises der til helt almindelig pitching af en historie, som ikke er bundet op på et aktuelt emne, men som blot er en historie om din virksomhed.

Dette resulterer typisk i enkeltstående historier uden opfølgende historier.

Denne type historier ses ofte i medier som Børsen eller Berlingske. F.eks. i form af et virksomhedsportræt af en fremstormende iværksættervirksomhed.

En udbredt misforståelse ved denne form for PR er, at du skal skrive en hel pressemeddelelse og udsende den til samtlige medier.

Medmindre du er Novo Nordisk og netop har fået godkendt en ny kræftmedicin, så er det ikke noget som massemedierne vil bide på.

Udvælg i stedet en enkelt journalist fra det medie, hvor du rammer flest fra din målgruppe og send en kort pitch af din historie til personens arbejdsmail.

På de forskellige mediers hjemmesider kan du nemt finde deres journalister samt se, hvilke emner/områder de forskellige journalister skriver om – og derefter kontakte dem.

Husk: Journalister modtager mange af den slags henvendelser på ugentlig basis og din pitch skal derfor være kort, præcis og opfylde deres nyhedskriterier.

 

Mere inspiration

Vil høre mere om, hvordan PR kan bruges rent konkret. Så bør du lytte til vores podcast med deltagere fra Løvens Hule. Her har Washa rigtig gode erfaringer med en massiv PR indsats. Det er afsnit 2, og kan findes her.

Hvis du søger inspiration til udformning af et stillingsopslag, så kan du læse denne guide til det perfekte stillingsopslag.