Kom i gang med Facebook annoncering

I dette indlæg har vi fokus på Facebook annoncering, og Mads og Kristian fra PL & Partners sætter dagsordenen for succesfuld markedsføring igennem Facebook.

Mit navn er Christian Bentsen og jeg er freelance skribent samt fluen på væggen til STATUM Marketing Programme. Efter hver workshop vil jeg tage de vigtigste guldkorn og samle dem i et blogindlæg. Dette indlæg tager udgangspunkt i den femte workshop der omhandlede Facebook annoncering.

 

 

Du har ret, hvis du tænker at Facebook bare er endnu et socialt medie.
Men faktisk kan du som virksomhed udnytte et hav af annonceringsmuligheder på Facebook, som kan være altafgørende og en reel ‘game changer’ for din virksomheds fremtid.

Læs med og find ud af hvordan du effektiv kan skabe stor slagkraft med annoncering.

 

Hvorfor annoncere gennem Facebook?

Med mere end 2 mia. brugere på verdensplan er det sikkert at sige, at Facebook er et af de største sociale medier i verden. Danmark er de seneste år hoppet med på bølgen og i sådan en grad, at godt og vel 80 % af danskerne på nuværende tidspunkt er brugere. Det anslås at man i gennemsnit benytter Facebook 48 minutter dagligt og tjekker det sociale medie omkring 14 gange i døgnet.
De fleste aldersgrupper og samfundsklasser er repræsenterede, og det inkludere også en del yngre og ældre mennesker.

Det gamle rygte om at Facebook annoncering kun er til forbrugere og ikke kan benyttes på B2B-markedet er en løgn!
Folk der sidder i toppen af en virksomhed er stadig mennesker der har behov, mål og drømme på lige fod med alle andre. Selvom de måske godt ved at de er “ofre” for markedsføring, så er de stadig på Facebook for at koble af og har derfor paraderne langt nede. Hvis de ikke har dét, så vil de stadig få lyst til at engagere sig i dine annoncer når disse er målrettet til deres unikke ønsker og behov.
Det er med andre ord et yderst nemt redskab til at komme i kontakt med CEO’er eller beslutningstagere fra andre virksomheder.
Facebook giver altså mulighed for at annoncere og markedsføre sig til folk på en platform hvor de alligevel befinder sig ofte, hvis ikke dagligt.

E-handel er også i voldsom vækst!
I bare de første seks måneder af 2017 blev der handlet for svimlende 57 mia. kr. i Danmark.

Du kan godt se hvor jeg er på vej hen af, ikk?

 

Segmentering af målgruppe

Før du for alvor går i gang med annoncering, så er det dog stadig vigtigt at forstå hvilke mål man skal have med sine aktiviteter på Facebook.
En af nøglerne til god markedsføring på Facebook er at have styr på sine erhvervelser og kundernes livstidsværdi.
Det er med andre ord vigtigt at vide hvordan man kontinuerligt kan erhverve nye kunder, samt at forhøje livstidsværdien på dem man har. Dette kan f. eks gøres ved at sørge for de forbliver kunder eller at opgradere deres forbrug.
Derfor er det også vigtigt at kunne identificere hvor kunderne er i deres kunderejse, og hvilke kunder man har med at gøre.

 

 

Før man går ud og leder efter nye kunder, så er det vigtigt at fokusere på dem man allerede har haft kontakt med.

Nuværende kunder:

  • Hvad køber de?
  • Hvilke behov har de?
  • Hvordan kan man lave mersalg?
  • Hvordan kan man forlænge deres værdi for virksomheden?

Før man for alvor kigger på nye kunder, så skal der dog fokuseres lidt dybere på de nuværende kunder.
For at dét kan lade sig gøre, så er det essentielt at have styr på sine målgrupper. Ikke nok med at have forståelse for målgrupperne, så er det også ekstremt vigtigt at forstå hvor de er i købsprocessen og hvor loyale de er over for din virksomhed. Derfor er den rette segmenteringsproces også uhyre vigtig for at nå ud til de rigtige kunder med de helt rette budskaber.

Lad mig komme med et eksempel:

Forstil dig at du har en fitness-kæde med 4 medlemmer:

To af dine medlemmer bruger fitnesscentret flittigt, og de andre to bruger det aldrig og overvejer at melde sig ud. De er alle kunder som betaler, men benytter dit produkt forskelligt. Det er i denne sammenhæng vigtigt at dine annoncer er målrettet til de forskellige segmenter, så du sikre dig de rette konverteringer fra de to forskellige målgrupper. Med andre ord har du derfor brug for unikke annoncer til de forskellige situationer, så du kan få størst muligt udbytte ud af din markedsføring og dine kunder.
Gør derfor et grundigt benarbejde med segmentering, så du skaber flere konvertering og samtidig værne om dine eksisterende kunder.
En metode til dette kunne være:

  • Del segmenter op i mindre grupper.
  • Opstil forskellige parametre.
    • Engagement og hvad værdier kunderne har og ønsker.
    • Købt, benytter app, bruger virksomhedens services osv.
    • Opstil i værdi for virksomheden, så man kan finde frem til gode, middel og
      “dårlige” kunder (dem som ikke køber og der er risiko for at miste).
    • Opstil risiko for at miste kunderne.
  • Segmentér forskellige budskaber i forskellige annoncer, så de rammer kunderne ud fra deres værdi (gode, middel, dårlige) og deres egne værdier.
  • Fokusér på også at rykke dårlige kunder over til gode kunder. Nemmere at fastholde eksisterende brugere end at finde nye.
  • Tænk over om man skal køre email kampagner og hvordan man ellers skal aktivere dem.
  • Overvej Lookalike audiences (lignende publikum) for at finde folk som minder om de gode kunder.

 

 

Derefter kan du skræddersy dine opslag så de er tilpasset de forskellige grupper og de parametre der engagere dem bedst muligt.

Når du har opdelt dem, så er det vigtigt at finde frem til hvilken interaktioner de kan udføre som har værdi for dig og din virksomhed. Dine mål vil selvfølgelig variere ud fra hvilken branche du befinder dig i.
Du bør desuden tiltrække potentielle kunder og leads fra billige leads ads og derefter rette deres kunderejse mod konverteringer der har højere værdi for virksomheden. Sagt lidt firkantet, så bør du tiltrække nye “dårlige” kunder med lav værdi for derefter at gøre dem til gode kunder med høj værdi.
Når de først er inde i systemet er det nemmere at guide dem mod salg, alt imens du stadig fokusere på at få nye billige sign-ups eller leads.

 

 

Tidligere kunder:

  • Hvordan får man gamle kunder til at købe igen?
  • Hvordan får man tabte kunder tilbage?

Retargeting kampagner kan være et effektivt redskab her!
(Reklamer der rammer folk som har været på din hjemmeside, specifikke undersider eller din Facebook)

  • Hvad går de glip af?
  • Nye tiltag?
  • Hvilke muligheder og privileger mister de?

Potentielle kunder:
Når man har styr på de to tidligere kundegrupper kan man fokusere på at få nye folk ind i folden.

Lead ads kan sagtens benyttes til dette (Annoncer der får e-mail og andre vigtige oplysninger fra forbrugeren):

Lead ads får kundernes oplysninger–> disse oplysninger bliver sendt til automatiserede mailflows, som derefter sender konverterende mails mod kunderne –> resulterer i nemmere salg.

 

 

Facebook er meget givende når det kombineres med andre platforme, især med e-mail marketing.

 

Funnel:

For at opnår succes med annoncering over Facebook er det vigtigt at have et godt udgangspunkt og faste processer. Derfor er en effektiv funnel også en af de bedste løsninger, når man arbejder på at skabe overblik over sine ønskede konverteringer

 

 

Narrow remarketing:

Som tidligere nævnt er det bedst at starte med de kunder man i forvejen har kendskab til. Ved at benytte en sporingskoden kaldet Facebook pixels kan man se hvilke bestemte dele af din hjemmeside de har set og deres købsadfærd. Da de allerede kender branded, så behøver man ikke investere lige så meget for at opnå eksponering. Der er stor mulighed for mersalg, og at skabe en høj ROI ved retargeting til disse kunder.

Ta’ eksemplet fra tidligere med fitnesscenteret.
Det er nok nemmere at lave mersalg til dem der ofte benytter centret flittigt, besøger din hjemmeside for at kigge på produkter eller interagere med din Facebook. De er allerede engagerede og vil derfor være mere tilbøjelige til at købe supplerende træningsprodukter, opgradere medlemskab osv.
Deres interesser kender man jo allerede gennem sin sporing og tracking, og så er det egentlig bare at rette annonceringen mod deres behov og adfærd.

Ja, de sidder næsten bare og venter på at den rette deal!

 

Broad remarketing:

Den lidt bredere remarketing er til dem som har set éns forside, men ikke nødvendigvis nogle bestemte sider. De vil typisk være i overvejelsesprocessen.

  • Skræddersy budskaber og lok dem med annoncer på baggrund af firmaets fordele, tilbud, urgencies, smagsprøver osv.
  • Man kan efterfølgende lokke dem længere ned i købsfunnel’en og ramme dem med mere præcise tilbud der er specielt målrettet til dem.

 

Broad targeting:

For at kunne lokke helt friske kunder ind i toppen af din funnel, så er det vigtigt at starte bredt. Derfor kan det være bedst at teste sig frem til de rette målgrupper gennem: demografisk, psykografisk og geografisk segmentering.
Ved at teste forskellige ting får du en meget større grundforståelse for dit segment, og det vil hjælpe dig til at generere trafik, leads, sign-ups og andre konverteringer.

Annonceringsmulighederne er meget omfattende, så det er bestemt mulighed for at finde sine mest optimale målgrupper.
Man kan starte med at teste sine forskellige audiences og så se om lookalikes (LA) er lige så gode til at konvertere. Man kan ofte blive meget positivt overrasket, når andre regioner og aldersgrupper i Danmark konvertere på fuld højde med éns stærkeste segmenter.

 

 

Follow up:

Efter kunderne har købt eller lavet de ønskede konverteringer er der chance for mersalg, og også selvom de lige har konverteret:

  • Brug lille del af budgettet på at takke for købet og inkludér nye muligheder (inden 7 dage).
  • Tilbyd dem en anden deal, supplerende produkter, tidsbegrænsede tilbud eller blot mersalg.
  • Få konverteringer vil stadig komme til deres ret med et lille budget.
  • Kan opnå øget brand recognition.
  • Muligt at øge reach og nye leads, hvis de tagger eller deler.

Der er på denne måde mulighed for:

Høj Return on ads spend (ROAS), nye leads, sign-ups, udvidet reach, højere engagement og god click-through rate (CTR).

 

Lad os komme i gang

Nu forstår du den strategisk tankegang bag Facebook annoncering, så lad os kigge nærmere på hvordan du laver annoncer på Facebook.

Først er det vigtigt, at du forstår følgende værktøjer:

Business manager

Er stedet hvor du kan se din facebookside og alle dens aktiviteter. Det også her du klare mere praktiske ting som: betalings info, laver pixels, oprette administratorer osv.

 

Facebooks Ads manager

Eller annonceadministrator, som det hedder på dansk, er det værktøj du skal bruge, når du vil annocerer på Facebook eller instagram. Her kan du vælge dine mål og skræddersy annoncer og kampagner ud fra
mangfoldige segmenteringskriterier.

 

Power editor

Power editor er et lidt mere avanceret anonceværktøj som bør bruges, hvis du skal lave mange annoncer og have fuldstændig kontrol over dine mange kampagner og talrige data. Power editor er en super-user værktøj og sværer end Ads Manager.
Det forventes dog, at Facebook snart vil lancere et hybrid værktøj der blander det bedste fra Ads Manager og Power editor i ét.

Men indtil videre må du altså vælge om du vil bruge Ads Mangager eller Power editor – jeg vil anbefale Ads Manager, da det er nemmest.

 

Den første Facebook annonce

Når alt forarbejdet er gjort, så er det på tide at kigge nærmere på selve annoncerne.

Man kan annoncere i selve newsfeeded, i den højre kolonne, på instagram og Messenger. Dette giver dig en del frihed til at bestemme, hvor du tror dine annoncer har den største gennemslagskraft. Her er det atter vigtigt at teste sig frem til hvad der passer bedst til netop din virksomhed.

 

 

Annonce kampagner

Når du skal lave dine annoncer skal du første lave en kampagne, derefter et annoncesæt og sidst en annonce. På den måde er det nemmere at styre og holde overblik over dine forskellige kampagner, målgrupper og annoncer.

Først skal du vælge målsætningen med din kampagne. Vil du drive trafik til din hjemmeside? Vil du fokusere på konverteringer? Måske app downloads? Mulighederne er mange og det er vigtigt, at du fastsætter målsætningen med din annonce.

Hvis du har en webshop der sælger sko, kunne en målsætning være at konvertere til køb.

 

 

Annoncesæt

Det er på dette niveau at du skal fastsætte din budget, din målgruppe og hvor annoncens skal vises (blandt opslag, i højre side, på Instagram eller i Messenger).
Der er ekstremt meget at vælge mellem når det kommer til adfærd og interesser og desto mere data du har om din målgrupper, desto nemmere bliver segmenteringsprocesserne også.

Hvis du har flere målgrupper eller blot vil teste på flere forskellige, kan du sagtens lave flere annoncesæt under den samme kampagne.

Hvis vi tager webshoppen der sælger sko, ville det f.eks. give mening at have et annoncesæt målrettet mod kvinder og et mod mænd, da de ikke skal se annoncer med de samme slags sko.

 

 

Annoncen

Sidste punkt er annoncen eller annoncerne. For du kan nemlig godt lave flere annoncer til den samme målgruppe. Du har måske den samme sko i tre forskellige farver og derfor laver du en annonce med hver farve for at teste, hvilken en der sælger bedst gennem Facebook.

 

 

Her ses et eksempel på udarbjedelsen af en annonce fra i Statums Ads Manager.

 

 

Facebook Blueprint

Er Facebook’s helt egen platform for e-learning omkring annoncering. Her kan du b.la. lære standard opsætning af ads, mere professionelle metoder og nye tiltag.

For at få at blive ekspert i annoncering kræver det at du arbejder med det jævnligt. Derfor anbefales det at du både benytter Blueprint og Ads manager, for at få en bedre teoretisk og praktisk tilgang til branchen.
Ønsker du mere hjælp til Facebook annoncering, så kan du altid benytte dig af en af de mange utallige guides og tutorials du finder på YouTube.

 

Takeaways om Facebook annoncering:

  • Forstå dine kunders behov og købsadfærd.
  • Segmentér din målgrupper ind i mindre grupper, så du rammer dem med mere unik og personlig annoncering.
  • Benyt dig af retargeting, før du går efter nye kunder.
  • Test og annoncér bredt, når du skal finde frem til nye kunder.
  • Husk mersalg efter konverteringer.
  • Benyt Blueprint, Power editor og Ads manager for at blive god til annoncering.

Kunne du tænke dig at høre mere om PL & Partners, samt deres unikke måde at annoncere på? Så hop et smut forbi deres hjemmeside, hvor de bl.a. har nedfældet mange af deres erfaringer med Facebook annoncering i interessante blogindlæg og cases.

 

Lær mere om digital marketing

Kom i gang med e-mail marketing
Få de vigtigste SEO tips
Sådan kan du bruge social selling