Kom i gang med Linkedin og social selling

Fjerde workshop i Statum Marketing Programme omhandlede Linkedin. LinkedIn-ekspert Morten Vium viste vej og stillede skarpt på social selling, samt hvordan man som privatperson og virksomhed kan benytte LinkedIn i en mere professionel kontekst.

Mit navn er Christian Bentsen og jeg er freelance skribent, samt fluen på væggen til STATUM Marketing Programme. Efter hver workshop vil jeg tage de vigtigste guldkorn og samle dem i et blogindlæg. Dette indlæg tager udgangspunkt i den fjerde workshop der omhandlede Linkedin og social selling.

 

Hvorfor bruge LinkedIn?

 

LinkedIn startede tilbage i 2002 som en simpel rekrutteringskanal og er siden hen vokset til et noget nær globalt socialt medie. Det anslås at ca. 2,3 mio. danskere benytter LinkedIn. Der er derfor rig mulighed for at bruge denne platform til at skabe kontakt med potentielle kunder eller lande dit drømmejob!

 

Hvad er social selling?

 

For at forstå hvordan du kan benytte LinkedIn bedst muligt, så er det essentielt at du har en forståelse for begrebet social selling.

Social selling er en onlie strategi der har til formål, at støtte din salgsproces gennem stærke relationer til andre mennesker. Derfor handler nogle af facetterne i social selling også om at opbygge sig et personligt brand, dele værdiskabende viden og indsigt, samt interagere med samarbejdspartnere og potentielle kunder.

 

Linkedin for virksomheder

 

En af LinkedIn’s fordele består i at det er nemt at skabe relationer og udvide sit netværk.

LinkedIn er især givende på dette punkt, hvis man ønsker at bruge tid på sine kunder og vil skabe en mere personlig relation til dem. Derfor er det også vigtigt at arbejde med virksomhedens image. Gode relationer til kunderne kan muligvis gøre dem til ambassadører eller promoters for din virksomhed, da de får lyst til at fortæller andre om jeres gode forhold og værdifulde samarbejde. Rådgivere og konsulenter kan især være gode til at give virksomheden et mere personligt præg og være nyttige ansigter ud af til.

Virksomhedsprofiler har svært ved at nå ud til alle, og derfor kan deling af værdifuld content fra personprofiler være meget mere givende. Der er altså i den forstand tale om en lille smule indbound marketing, dog med fokus på at skulle lokke folk ind i netværket. Ved at lade dine ansatte lave opslag, opdateringer og delinger fra deres egne profiler, kan din virksomhed også nå ud til dine medarbjeders netværk, og samtidig få dem til at fremstå som eksperter og de førende på deres felt.

Derefter kan de igennem deres netværk finde frem til mulige kunder, nye relationer eller spændende samarbejdspartnere. Bare ved at scrolle i sit news feed kan man være så heldig, at finde frem til nogle som mangler lige præcis de ydelser man selv kan tilbyde eller omvendt.

Salg og markedsføring er især tæt relaterede på LinkedIn, da man ofte markedsfører sig selv og skaber connections med henblik på salg.

På LinkedIn er det også en mulighed at lave sponsorerede reklamer. Dog er disse ads ikke helt på højde med andre udbydere, og desuden en anelse dyrere. Derfor er Social selling også en af de bedste værktøjer at anvende på LinkedIn, da det er en utrolig nem og billig metode at markedsføre sig på.

 

Linkedin som privatperson

 

For at opnå succes med din personlige profil kan du benytte dig af social selling-trekanten. Denne metode optimerer din LinkedIn tilstedeværelse markant igennem tre punkter.

 

 

Din Linkedin Profil

 

1. Din overskrift:

  • Der skal stå hvad du laver eller er interesseret i.
  • Overskriften bliver vist ved søgning, så den skal kunne stå alene.
  • Optimér din profil, så du bliver fundet på de ord du gerne vil sættes forbindelse med (ud fra søgninger).
  • Fortæl resten af verden hvilken branche du er i eller vil arbejde med. Forstil dig at din profil er en avisannonce – hvad skal du skrive så folk får lyst til at læse mere?
  • Lad hver med at bruge emojis – det kan blive for meget blikfang og virke en anelse uprofessionelt.

 

 

2. Dit profilbillede

  • Man dømmer ofte folk ud fra deres billeder, så et professionelt billede er ofte vejen frem.
  • Overvej om slipset skal frem fra skuffen og i det hele taget hvilket tøj der repræsentere dig bedst.Gerne noget som man forbinder med dine arbejdsområder og branche.
  • Vær ikke bange for bruge sort/hvid-billeder.
  • Der skal ikke ske for meget på billedet!

Husk – LinkedIn er ikke Facebook:

Så hold venner, katte og familien væk. Det skal KUN være dig på billedet.

Undgå ting i baggrunden der kan fjerne fokus og undgå at stå i skygge eller andre steder med dårlig belysning.

Smil, øjenkontakt og varme er grundpillerne i et godt profilbillede. Hav derfor et klart billede, hvor man kan se dit ansigt.

 

 

3. Dit coverbillede

  • Coverbillede er ikke centralt for en stærk profil, men godt at have.
  • Et optimalt coverbillede fremstiller dig i en arbejdsmæssig sammenhæng, eller viser hvad du normalt foretager dig.
  • Må gerne indeholde nuancer af blikfang.

4. Dit resumé

  • LinkedIn fremhæver KUN de første 2 linjer i dit resumé, så sørg for de er fængslende og giver lyst til at læse videre.
  • Præsentér dig selv bedst muligt.

Strategi for resume:

  • Bekriv hvilken værdier, evner eller kompetencer du kan bidrage med.
  • Fortæl konkret hvordan.
  • Beskriv hvorfor man skal arbejde med dig, eller hvorfor du arbejder med dét du gør.
  • Insæt gerne en CTA og en måde at komme i kontakt med dig på.

 

 

4. Dine stillingsbeskrivelser
Personer der besøger din profil, bruger dine stillingsbeskrivelser til at finde ud af, hvem du er og hvad du kan. Følgende bør indgå i alle dine stillingsbeskrivelse:

  • Hvad laver virksomheden du arbejder/arbejdede for.
  • Dine ansvarsområder i virksomheden.
  • Mulighed for at høre mere om virksomheden – gerne gennem en CTA.
  • Ved tidligere jobs bør det du har lært indgå og hvad der kan tages med fra stillingerne – gerne igennem punktopstilling.
  • For meget eller for lidt? Har du for lidt jobs ser det mærkeligt ud og har du for mange kan det virke mistænksomt. Find en sund balance og fremhæv gerne dine nyeste og mest lærerige stillinger.

Vær transparent

  • Vær ærlig og kommunikerende omkring hvad du har arbejdet med og hvilke kompetencer du besidder.
  • Det kan både være godt og skidt at oversælge sig selv! Vær derfor oprigtig omkring dine evner, selvom du måske ikke er CEO-materiale endnu.

 

 

Linkedin profil på Dansk eller engelsk?

 

Det anbefales at have sin profil på dansk.

Overvej dog hvor det giver mest mening at blive fundet. Hvis du vil søge arbejde i udlandet, eller de fagområder og termologier du beskæftiger dig med er på engelsk, så er dette måske den rette løsning for dig at have en engelsk profil.

Der er selvfølgelig også den mulighed at havde en profil på to sprog. Det er dog vigtigt at du husker at opdatere din profil på begge sprog, og gøre det kontinuerligt. Du kan helt selv vælge hvilken sprog din profil skal være på. Der er dog den væsentlige downside, at du ikke altid kan styre hvad folk ser. Du kan altså havne i den situation, at de ser din profil på et sprog de ikke fuldt ud forstår!

 

 

Social selling handler jo i bund og grund om at skabe gode relationer og sælge gennem sit personlige brand, så derfor er en god profil bestemt også vejen frem.

Ud fra dit billede vil folk danne sig et indtryk af hvem du er som person, og ud fra dine aktivitet, opslag og information vil de vurdere dine ekspertiser og om de har lyst til at arbejde sammen med dig. Det er også derfor at din profils styrke er så uhyre vigtig, når du skal afspejle dit image på arbejdsmarkedet.

 

Dit Linkedin netværk

 

Netværk, er som du rigtig nok har gættet, stedet hvor du åbner nye døre og skaber vigtige relationer. Ved at fokusere på din fremgangsmåde har du langt større mulighed for at nå effektiv 1-til-1 kommunikation med betydningsfulde nye forbindelser:

  1. Start med at finde frem til de personer du gerne vil connecte med. Det kan være en potentiel kunde, arbejdsgiver eller bare en interessant person.
  2. Opret forbindelse og tilføj en personlig bemærkning om hvorfor du ønsker at connecte med personen.
  3. Dialogen er vigtig, da det er her at du størst mulighed for at skabe stærke og vedvarende relationer.
  4. UNDLAD at presse på med din agenda, men spørg i stedet om tips eller gode råd i branchen. Folk bliver ofte flatterede over at blive betragtet som eksperter og vil derfor være mere tilbøjelige til at connecte og hjæpe dig – Så ta’ kontakten!

 

 

Det er vigtigt selv at være proaktiv i at blive opdaget, så gør derfor lidt ekstra for at blive spottet – del f.eks. andres opslag

Nøglen til at nå ud til flere er ved at være sympatisk og oprigtig. Folk vil meget gerne sætte dig i forbindelse med andre, hvis de føler de kan stå inde for dig som person.

 

Hvem skal du connecte med?

 

Fokusér på at gå fra forbindelse til relation.

Efter I har opbygget en relation er der langt større mulighed for samarbejde eller et salg.

Arbejd på at skabe relationer med det samme! Det kan være svært at opbygge et stærkt forhold, hvis der er gået for lang tid siden I har connected.

Ansøg dem der har relevans for dig!

Disse relationer vil også være meget mere givende i det lange løb.

 

 

Husk nu dialogen og relationen

 

Ja, jeg siger det igen:

Det er vigtigt, at være proaktiv og det gælder også selvom det er andre der tager det første skridt!

Kig derfor efter signaler der kan hjælpe dig med at bygge nye broer.

 

 

 

 

 

Disse er blot en håndfuld af eksempler, men spørg dig selv – ville du ikke selv svare, hvis du fik sådan en besked?

På den måde kan du altså udnytte andres nyfundne interesse for dig til at skabe stærke og vedværende relationer.

Det gælder altså bare om at være opmærksom på de signaler folk sender.

 

Linkedin som medie

 

Brug gerne 10 minutter hver dag på at blive familiær med LinkedIn. Der kommer ofte nye tiltag og ændringer som er vigtige at holde sig opdateret omkring.

Desuden kan denne tid også benyttes til at passe, pleje og udvide dit netværk.

Som du måske ved kan du dele, like og kommentere på andres opslag. På LinkedIn bliver mange af éns interaktion vist for de folk man har i sit netværk.

Det anslås at likes og delinger når ud til henholdsvis 1/3 og 1/1 af dit personlige netværk. Det kan derfor godt betale sig at være regelmæssig aktiv, da du derved ofte dukker op i folks news feed og ligeledes i deres bevidsthed. Derudover kan gode opslag sprede sig til andre folks netværk, når der er en ny som interagere med dit opslag.

 

 

LinkedIn er en kanal for business og i det øjemed kan du derfor udarbejde dine opslag, så de bedre rammer folk i din branche. Folk vil blive meget ivrige for at have dig i deres netværk, hvis de ser hvordan du kan berige deres liv!

 

 

Kig desuden på:
▪ Hvad deler andre og hvad inspireres du selv af.
▪ Hvad har andre i branchen lyst til at se?
▪ Lad der gerne være en rødtråd i dine opslag, så du målretter det efter de brancher du vil arbejde med.
▪ Vær ikke bange for at bygge videre på andres viden eller at finde nye guldkorn hos eksperter (så længe du IKKE tager hele æren).
▪ Simple og hurtige opslag er ofte noget der rammer godt. Tag Netto-testen – kan det læses og forstås inden det er din tur i supermarkedskøen.

 

 

HUSK dog at mixe det hele lidt, så der ikke bare er succeshistorier i dine opslag 24-7. Det bliver trættende for dit netværk i længden og virker som lidt for meget ‘ananas i egen juice’ – det er jo ikke meningen!

 

Social Selling Index

 

Du kan følge din egen social selling fremgang ved brug af Linkedin’s SSI score.

Her kan du se:
• Hvor stærk din profil er.
• Hvor god du er til at søge efter nye connections.
• Hvor meget du interagerer og engagerer dig i andre.
• Hvor stort dit netværk er og hvor aktiv du er med at skabe nye forbindelser.

 

 

Det kan til tider være nyttigt at se på sin data, især for at lære hvor du kan udvikle og forbedre dig.

At arbejde på dit personlige brand fra en professionel vinkel er en del af fundamentet i god social selling og vigtigt at holde øje med, hvis du vil have stor succes og mestre denne disciplin.

 

TAKEAWAY:

 

• Brug tid på at optimere din profil.
• Connect til folk du møder og fokusér på at bygge relationer.
• Brug 10 minutter på i dit news feed hver dag.
• Reagér på interessesignaler.
• Del dine faglige interesser i statusopdateringer.

Har dette Linkedin fanget din interesse?

I så fald kan du lære meget mere om LinkedIn, strategisk networking og social selling på et af Morten Viums mange andre foredrag.

 

Få mere inspiration

 

Kom i gang med SEO
KOm i gang med e-mail marketing
Sæt dine talenter i spil