Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /var/www/statum.dk/public_html/wp-content/plugins/metomic-for-cookies/public/class-metomic-public.php on line 88

Warning: file_get_contents(https://config.metomic.io/config.js?id=prj:9add5369-217a-4899-8263-ce9698ec4a78) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /var/www/statum.dk/public_html/wp-content/plugins/metomic-for-cookies/public/class-metomic-public.php on line 88
Branding 101 | Statum
Branding

Branding 101

I dette indlæg skal vi kigge nærmere på Brand-værdi, når Mikkel Marius Winther fra GoMore kører os i stilling til at gøre kunder til fremtidige ambassadører for din virksomhed.

Mit navn er Christian Bentsen, og jeg er freelance skribent samt fluen på væggen til STATUM Marketing Programme. Efter hver workshop vil jeg tage de vigtigste guldkorn og samle dem i et blogindlæg. Dette indlæg tager udgangspunkt i den syvende workshop, der blev afholdt af GoMore, og som omhandlede branding.

 

Hvad er et brand?

God branding er en svær størrelse at måle på!

Ikke desto mindre, er en skarp brandingstrategi livsnødvendig for at opnå succes som virksomhed.

Hvis du spørger folk, så vil du opdage, at holdningen til det er MEGET subjektiv. Hvad folk opfatter som et brand, og hvad det reelt er, kan være to vidt forskellige ting!

Men lidt firkantet så er dit brand, det folk siger om din virksomhed bag din ryg – både det positive og negative!

Opfattelsen af virksomheden går ofte hånd i hånd med opfattelsen af produktet.

Begge skal derfor spille, så der skabes størst mulig synergi. Gennemarbejdet branding er fundamentalt for enhver virksomhed, især i en verden hvor supplerende produkter og dygtige konkurrenter hele tiden popper op.

Derfor er det også essentielt at forstå, hvordan man kan differentiere sig fra konkurrenter og derved sætte sit retmæssige aftryk på markedet, samt forbrugernes bevidsthed.

Business is human to human.

På B2C-markedet er stærk branding vigtigt!

Folk har generelt en større tiltro til de produkter og mærker, de har hørt om, kender eller kan relatere til. Det er også derfor, at det er så vigtigt, at du appellerer direkte til folk.

B2B er dog lidt anderledes:

For hér er der vel at mærke IKKE tale om forbrugere i samme forstand som i B2C.
Man skal dog stadig huske, at bag hvilket som helst firma sidder der stadig virkelige mennesker med almindelige følelser og holdninger. Disse kan ligeså nemt blive påvirket og ramt af branding-strategier.

 

 

Så selvom der er forskel mellem B2B og B2C, så sælger man stadig til mennesker og skal derfor have styr sin kunderejse, sit image og sine værdier. Når man forstår dette, bliver det meget lettere at skabe følelser og oplevelser med sit brand, som ræssonerer dybt i kunderne.

 

Det tager tid at opbygge et brand

Nogle brands kan dog være en smule for iscenesatte og rent ud sagt en fed løgn. Den måde man eksponerer sig selv på har alt at sige, når det kommer til opfattelsen og bevidstheden omkring virksomheden og dens produkter.

Storytelling er derfor et vigtigt koncept. Det kan dog blive dyrt og ekstremt ressourcekrævende at opbygge eventyrlige oplevelser med sit produkt og virksomhed for bare at kunne tillægge sig de rette værdier.

Dette er Coca Cola et godt eksempel på. De forsøger at fjerne fokus fra, at deres produkt i bund og grund er skadeligt og usundt for dig. Dette gør de igennem ekstremt gennemført storytelling, hvor både glade mennesker og julemanden anvendes som virkemidler.

Fortæl sandheden:

Vær oprigtig og ærlig omkring dit produkt og dets kvaliteter. Det er langt billigere og enklere at fokusere på at sige tingene lige ud. Du har samtidig muligheden for at finde frem til, hvilket brand du gerne vil være og den mest optimale metode at fortælle folk om dit brands værdier.

Det er selvfølgelig ikke alle brands dette fungerer for. Coca Cola ville nok ikke være den samme succes, hvis de markedsførte sig på, at deres produkt resulterer i tandskader, fedme og diabetes.
Men langt de fleste virksomheder kan faktisk opbygge et fantastisk brand ved blot at fortælle, hvem de er.

Så hvem er I?

Start med at se indad, og find de værdier I har, og hvad I rent faktisk gør anderledes end resten af markedet/branchen.

Der er ingen grund til at gøre din virksomhed til en facade for noget, den ikke er.

Hvis jeres målgruppe ikke finder sandheden om jer appellerende, så har jeres virksomhed måske ingen eksistensberettigelse – og så er I bedre tjent med at lave et bedre product/market-fit fremfor at pakke jeres nuværende produkt ind i flot gavepapir. Det er i hvert fald billigere og nemmere at arbejde med på den lange bane.

 

Læs også: De nyeste trends indenfor salg og marketing.

 

Jeres kerneværdier er jeres brand

Find frem til de kompetencer, som jeres brand og produkter indeholder, så det bliver tydeligt, hvad man får hos jer.

Find essensen og kernen af jeres brand, som er selve virksomhedens dna. Det er vigtigt altid at lade den guide dig i forskellige beslutningsprocesser.

Mange teorier omhandler, at man først kigger på sin målgruppe, FØR man identificerer sit brands struktur.

Hvis dit brands værdier stemmer overens med, hvad du selv føler er det rigtige, hvorfor skulle det så ikke også kunne appellere til forbrugerne?

De ansatte bør være en del af virksomhedens brand!

Derfor er det også vigtigt, at de ansatte føler, at de forstår og kan tilskrive sig virksomhedens værdier. Nye ansatte bør derfor opflaskes godt og grundigt i firmaets holdninger, interesser, målsætninger og fortællinger.

Intet afspejler et fedt brand bedre, end når ansatte er stolte over at arbejde dér. Her er det igen nemmere at få de ansatte ’overbevist’, hvis jeres brand bygger på en sandhed fremfor en facade.

 

Hvad kan et stærkt brand?

Når et brand har stærk virkning på dets forbrugere, vil du opleve, at nogle kunder blive så glade for brandet, at de bliver ambassadører for din virksomhed.

Folk vil gerne fortælle andre om deres gode oplevelser og føler måske selv, at de er en del af brandet. De kan i hvert fald identificere sig med virksomheden.

Der er i denne sammenhæng mulighed for gratis reklame og eksponering gennem tilfredse kunder. Folk anbefaler ofte de ting, de er yderst tilfredse med til venner og familie.

Kunne du forestille dig et bedre kvalitetsstempel end at få glade kunder til selv at gå forrest, når det kommer til at sprede dit budskab?

En bonus:

Hvis de virkelig er tilfredse og loyale, vil de gå længder for at beskytte eller hjælpe dit brand, også hvis det skulle møde modstand på f.eks. sociale medier. Deres værdier stemmer overens med dit brand og derfor føler de en stærk trang til at beskytte både dig og, implicit, deres egne holdninger.

 

Øl brands

 

Gør kunden til fan

1. Stå for noget
Intetsigende budskaber er et no-go. Undgå at være for triviel og rent ud sagt kedelig. Hav derfor substans og værdier, dine kunder kan spejle sig i og ønsker at tage del i.

2. Customer experience is key!
En lille ting som at kunne kontakte virksomheden rækker langt. Hvis forbrugerne ved, at de altid kan få hjælp og vejledning, vil det højne deres kundeoplevelse og tillid til jeres brand.

Især når kunderne har haft en dårlig oplevelse, så ønsker de i høj grad at blive hørt og taget alvorligt. Vær der derfor altid for dine kunder, når de har brug for dig! Vis, at du aktivt interesserer dig for dine forbrugeres oplevelser og kunderejse hos jer.

3. Do what feels right!
Man kan ikke please alle så gør det, der føles rigtigt. Især når det kommer til kerneværdier og konceptet bag virksomheden. Lad forretningsbeslutninger og planer være influeret af dit brands DNA og sande værdier, når der er tvivl om beslutninger, og hvilken vej virksomheden videre skal gå.

 

Takeaway

  • Det er nemmere at brande sig på en sandhed fremfor en facade.
  • Gode medarbejdere tiltrækkes af et brand, som står for noget, de kan identificere sig med, og det samme gør kunder.
  • Giv overservice og få ambassadører i form af tilfredse kunder, der elsker din virksomhed.
  • Husk altid jeres DNA.

 

Mere inspiration

Selvom branding er en stærk markedsføringsstrategi, kan det sjældent stå alene. Ofte kan det give mening at støtte sin branding med en stærk salgsafdeling. Vil du læse mere om det, kan du læse vores indlæg om, hvordan du opbygger den ultimative salgsafdeling.

Hvis du skal ansætte sælgere, får du også brug for vores ansættelseskontrakt-skabelon, specifikt til sælgere.