Kreativ jobsøgning
En kreativ ansøgning kan være din vej til dit næste job!
Du ønsker at skille dig ud, når du søger et job og gøre dig positivt bemærket ift. alle de andre, der er på jagt efter det samme job. Men hvordan sikrer du dig, at arbejdsgiveren ligger mærke til lige præcis dig og inviterer dig ind til samtale frem for alle de andre? Svaret kan i mange tilfælde være igennem en kreativ tilgang til ansøgningsprocessen.
Show it, don’t tell it
Indenfor salgs- og markedsføringsbranchen efterspørger enkelte arbejdsgivere især kreative indslag i forbindelse med en ansøgningsproces. De ser gerne en evne hos ansøgerne til at tænke ud af boksen. Derfor kan det især være relevant for dig, at lægge nogle kræfter og i en kreativ ansøgning til drømmearbejdspladsen, som netop beviser dine evne til at tænke anderledes og være kreativ.
Igennem tiden har der været mange forskellige bud på, hvordan en kreativ ansøgning kan gribes an, som du kan lade sig inspirere af og gøre til dit eget, når du skal prøve kræfter med det.
Læs mere: Hvordan ser marketing og salg ud i 2019?
Videoansøgningen
En effektiv måde at lave en anderledes ansøgning på er ved hjælp af en video, der sendes ud til virksomhederne, du er interesseret i. Hver femte virksomhed mener faktisk, at videoansøgningen kan erstatte den traditionelle ansøgning og derudover vil hver tredje virksomhed gerne kigge på et videoklip, hvis den er vedlagt en ansøgningspakke. Det bliver altså mere og mere udbredt, at virksomheder er åbne overfor videoansøgninger, da de derved hurtigt kan få et indtryk af personens udstråling, og hvorvidt han eller hun passer ind i den pågældende virksomhed, hvilket igen er særlig vigtigt for dig med en sælger- eller markedsføringsprofil, som netop skal være i direkte dialog med kunder.
For dig som ansøger er fordelene ved en videoansøgning, at du får mulighed for at vise, hvem du er som person, hvilken humor du har, og hvilken energi du kan bidrage med i en virksomhed og til deres kunder. Du skal dog være opmærksom på, at videoen ikke skal være alt for lang, for at sikre du ikke mister arbejdsgiverens opmærksomhed undervejs og derudover være skarp på dit budskab og din intention med ansøgningen.
Det er derfor en god idé at lægge en plan for, hvad videoen skal indeholde, om den skal være humoristisk, informativ, professionel, lidt af det hele eller noget helt andet. Hav derudover en klar plan for, hvad du skal sige, og hvilke områder du vil ind på, så du kun siger noget, der er relevant for virksomheden og jobopslaget, du er interesseret i.
Her er et godt eksempel på en kreativ videoansøgning, som blandt andet er blevet delt meget på Linkedin
Den personlige hjemmeside er en anderledes og kreativ ansøgning
En anden måde at vise din kreative side og personlighed på uden at skulle sidde foran videokameraet er igennem en personlig hjemmeside, der udelukkende har det formål at forbedre dine chancer for at få et job.
Siden kan være opbygget på mange forskellige måder, og variere i indhold, men fælles for dem alle er, at du kan fortælle på en tilbagelænet måde, hvad du brænder for, hvad du gerne vil arbejde med i en virksomhed, og hvad du som person kan bidrage med. Indholdet adskiller sig derfor nødvendigvis ikke særlig meget fra den traditionelle ansøgning, men formatet tillader, at du kan opbygge teksten mere frit, oprette en portfolio der rent faktisk viser dine kreative evner og vise en forståelse for æstetik i farvetema og grafik på hjemmesiden, hvis dette er relevant, for den branche du søger job i. Den personlige hjemmeside er derfor særlig god at bruge til at vise dine kvalifikationer og evner, hvis du ikke har en masse erhvervserfaring at prale med på CV’et. En kreativ ansøgning af denne type egner sig specielt godt til stillinger som webmaster, digital marketer, grafisk designer eller lignende.
En traditionel ansøgning er jo målrettet det enkelte stillingsopslag, men det er den personlige hjemmeside ikke. Den skal derimod favne bredere og vise, hvad der motiverer og inspirerer dig så enhver arbejdsgiver du sender din hjemmeside-url til, bliver mødt af relevant indhold, hvor fra de kan drage nogle konklusioner om dig. På linket her kan du lade dig inspirere af nogle af de bedste personlige hjemmesider.
Kreativ ansøgning gennem Google
Der ses også eksempler på, hvordan Google Adwords er blevet brugt til at gøre potentielle arbejdsgivere opmærksomme på en. Det kan eksempelvis være den amerikanske marketing-entusiast, Alec Brownstein, som ledte efter et job. Han købte så en topplacering på en række amerikanske marketingchefers navne. Når de, hvilket man jo gør en gang imellem, googlede sig selv, så kunne de ikke undgå at lægge mærke til ham. Faktisk fungerede det så godt, at Alec fik jobbet hos Ian Reichnthal, og altså derved lykkedes med en kreativ ansøgning.
Herunder kan du se, hvordan det har set ud, når marketingchefen Ian Reichenthal googlede sig selv:
Fremme i skoene
Hvis du virkelig vil gøre dig bemærket, er der også nogle mere dristige metoder, end bare en kreativ ansøgning, som helt sikkert vil give dig opmærksomhed.
Et eksempel på denne “fremme-i-skoene” metode tog Kent i brug, da han ville søge en stilling hos Zupa Recommended, hvor han på en snebeklædt parkeringsplads gravede en kortfattet ansøgning frem nedenfor vinduerne til Zupa’s kontor, der sikrede ham en kop varm kakao og en samtale – desværre fik han ikke jobbet.
Nogle har sendt virksomheden, de ville søge job hos, forskellige ting med posten. En grafisk designer sendte eksempelvis chokolader til en virksomhed i flot indpakning med hans CV og ansøgning trykt, en journalist fra Aarhus skulle angiveligt have sendt en sko, hvorpå han havde skrevet sin ansøgning med kommentaren “Nu har jeg fået den ene fod indenfor og mangler blot den anden” og mon ikke det ville give point i bogen, hvis man sendte en omgang fredagsøl vedlagt en ansøgning til en dansk virksomhed med en forkærlighed for fredagsbar?
Mulighederne for at være kreativ i din jobsøgning er uendelige, så hvis du har mod på det, så prøv det af. Det kunne jo være, du endte med at have det lidt sjovt undervejs og, endnu bedre, bliver tilbudt drømmejobbet.
Mere inspiration
Leder du efter inspiration til, hvilket job du skal have i dit sabbatår? Så læs her.