Lær af dine fejl

Sælger! Lav og lær af disse 10 fejl

På en måde er denne liste, en liste over obligatoriske fejl enhver sælger skal begå.

Det betyder, at når du har lavet disse 10 fejl, og rettet op på dem, så er du en laaangt bedre sælger, end du var inden!

Fedt ik’?

Hvis du ikke er helt med på, hvem jeg er, og hvorfor du bør lytte på mig, så klik her og finde ud af det!

Jeg har taget udgangspunkt i, og fået min inspiration fra, mine egne fejl samt de fejl jeg, som salgscoach, overhører andre sælgere lave.

Jeg kan garantere dig!…

… at hvis du følger denne liste, begår disse fejl, og derefter eliminerer dem, så kan du blive den bedste i firmaet!

Sælgerens fejl på video

Vil du hellere se en video om, hvilke fejl en sælger skal begå? Eller måske du ønsker både at læse blogindlægget og se video, for den dybe forståelse?

Så værs’go

 

Lad os starte med de første fem fejl du skal begå:

 

1. Fejl: – Tal for meget, og sig for lidt

I kender formentlig denne situation:

Du sidder som publikum til en power-point-salgspræsentation.
Bliver trukket igennem 38 slides af en hurtigtalende sælger. Og når præsentationen er
slut, aner du ikke, hvad det er du lige har siddet og hørt/set på.

Jeg har oplært sælgere, som stolte og smilende kommer og fortæller, at de har haft en rigtig god samtale på en time, eller mere, med en kunde, som gerne ville have et tilbud.

Selvfølgelig skal vi bygge på en relation og forsøge at forstå vores kunder. Men det må og skal gøres mere effektivt!

Udover at du, og din kunde, spilder tid på det, så er det sjældent muligt at holde kunden interesseret og lyttende i så lang tid. Derfor er det vigtigt, at du har et klart fokus og et veldefineret formål med dit opkald, hvilket bør skinne igennem din måde at foretage det på!

 

2. Fejl: Forbered dig dårligt

Vi lærer altid at HV-ord er centrale i en salgssituation, men jeg vil vove at påstå, at de også
er det inden!

HV-ordene skal bruges i de spørgsmål, du stiller dig selv inden kaldet.

  • Hvem skal jeg snakke med?
  • Hvilken virksomhed repræsenterer han/hun?
  • Hvorfor skal vi snakke sammen?
  • Hvad skal vi snakke om?
  • Hvordan skal vi slutte samtalen af? (Altså, hvad er næste skridt herfra?)

 

Læs også: Den ultimative gennemgang af, hvordan du salgstræner dig og dit team.

 

3. Fejl: Glem processen

Et salg er en proces.

Salget starter første gang, kunden hører om din virksomhed, og slutter reelt aldrig, eftersom en god købsoplevelse fra kunden ofte resulterer i, at kunden kommer igen.

Derfor skal du lære at elske processen og ikke kun resultatet!

Jeg oplever mange sælgere, som jagter salget i hver samtale, hvilket ikke er en dårlig ting,
men det er centralt, at det gøres ordentligt.

Hvis du, som sælger, har for meget fokus på resultatet, får kunden fornemmelsen af
ikke at blive hørt. Her er det afgørende, at du er til stede i nuet, og hele tiden arbejder på at
skabe en god oplevelse for kunden.

Hvis kunden er komfortabel, er paraderne nede, hvilket gør det meget nemmere at sælge til kunden. Samtidig sikrer du også, at kunderne får det, de ønsker, hvilket er det vigtigste for dig!

Derudover er det også vigtigt at være bevidst om, at kundens ”nej’er” er en naturlig del af
processen.

“Nej betyder hej.”

Du skal nødvendigvis ikke komme med den rigtige og bedste løsning i første forsøg. Vent
med at sætte prisen ned, og vent med at fyre al din ammunition af til kunden har sagt nej, forklaret hvorfor og du er sikker på, at et prisnedslag kan gøre forskellen.

Det er ikke for sjov, at din salgschef har opstillet en salgsproces. Det er heller ikke kun for din skyld, så du kan sælge mere. En salgsproces giver også din chef langt bedre indblik i din arbejdsproces, hvilke ufordringer du har, og hvordan han kan hjælpe dig med at løse dem.

 

4. Fejl: Skid på processen

Vi fortsætter med endnu et problem omkring processen:

10 ud af 10 salgsorganisationer har en veldefineret og gennemarbejdet salgsproces. (Det er mine egne tal, men jeg tør godt stå ved dem 😉

Processen er oftest nøje udarbejdet over en lang periode, af dygtige sælgere og baseret
på trial and error, målinger og erfaringer.

Markeder er under udvikling, produkterne ændres, kunderne agerer anderledes, og
selvfølgelig bør en salgsproces udfordres. MEN!

Det er en fejl at undervurdere en proces, og begynde at gøre tingene for meget på
sin egen måde. Udover at du formentlig arbejder forkert, så lukker du også ørene og
fjerner respekten for de kollegaer, som faktisk ved, hvordan et salg skal lukkes.

 

5. Fejl: Vær fat and happy

Dette er en klassiker.

Vi har alle sammen været der, og har du ikke, så kommer du til det.

Jeg husker den første uge, jeg blev ugens sælger! Jeg tænkte:

”Shiiiiet, jeg kommer til at tjene mange penge på det her, for jeg er da for vild!”

Efter 14 dage havde jeg kun solgt én gang…

Pga. de rigtig gode resultater troede jeg, at jeg havde nået toppen og, at resten blev en leg.
Derfor arbejdede jeg mindre hårdt, sprang over hvor gærdet var lavest – jeg var
ganske enkelt blevet fat and happy.

Mit råd er her, at du hele tiden skal jagte det næste salg!

Inden for salg er der ikke noget statisk. Ingen stilstand, alt er i bevægelse. Hvis du ikke er
på vej op, så er du på vej ned.

Derfor skal du hele tiden sørge for at være på vej op.
Selvom du er på toppen, skal du stadig gå efter at komme længere op, for ingenting varer ved…

 

De næste fem fejl

Dette var første halvdel, af de 10 fejl en sælger begår. Følg STATUM på Facebook og LinkedIn, så modtager du det næste indlæg om de sidste fem fejl, når det kommer ud!

EDIT: Anden halvdel er kommet ud og kan læses her!. Jeg synes dog alligevel, at du skal følge, som nævnt ovenfor.