Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /var/www/statum.dk/public_html/wp-content/plugins/metomic-for-cookies/public/class-metomic-public.php on line 88

Warning: file_get_contents(https://config.metomic.io/config.js?id=prj:9add5369-217a-4899-8263-ce9698ec4a78) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /var/www/statum.dk/public_html/wp-content/plugins/metomic-for-cookies/public/class-metomic-public.php on line 88
Opskriften på det perfekte jobafslag | Hvad viser vores research? | Statum
Jobafslag

Opskriften på det perfekte jobafslag

Får du mange ansøgere på et jobopslag og er tvunget til at afvise de fleste? Så er det ikke ligegyldigt, hvordan du vælger at gøre det. Selvom de ikke skal arbejde i din virksomhed med det samme, så kan de godt blive aktuelle senere. Dette er ikke kun som medarbejdere, men også som kunder, samarbejdspartnere og generelt ambassadører.

Har du oplevet at få et jobafslag på en stilling, du har søgt? Det har de fleste. Og desværre har de fleste også oplevet at få et rigtig dårligt afslag. I sig selv kan det være skuffende nok at blive afvist. Mavepusteren kan dog føles endnu hårdere, hvis det er på en respektløs og useriøs måde.

Og det handler ikke kun om jobsøgerne, men også om virksomhedernes evne til at tiltrække kunder og kvalificeret arbejdskraft. Ifølge en undersøgelse fra Talentegy mener 54% af jobsøgende, at en negativ rekrutteringsoplevelse påvirker deres lyst til at være kunde hos virksomheden i fremtiden. Samme undersøgelse viser, at 69% af jobsøgende, som har en negativ oplevelse sjældent, eller aldrig, vil søge igen. En ansøgning er ikke bare et stykke papir. Det er et menneske. En mulig kunde, samarbejdspartner, ambassadør eller fremtidig medarbejder. Og du skal behandle dem således. 

 

Jobafvisning

 

Hos Statum var vi godt klar over dette. Selvom vores primære funktion er at matche kandidater med virksomheder, så har vi stadig en kæmpe rolle at spille i forhold til kandidatens rekrutteringsforløb. Derfor satte vi os ned for at forbedre vores egen afvisningsproces og for at sikre den gode oplevelse hos kandidaterne, uanset om de fik jobbet eller ej. Vi igangsatte undersøgelser, snakkede med virksomheder og kandidater og blev langt klogere. I dette indlæg vil vi tage dig med på rejsen, og forklare dig, hvordan du giver dine ansøgere en fed oplevelse, selvom du må tilbyde jobbet til en anden. De afviste personer kan komme igen som kunder, leverandører, fremtidige ansøgere, samarbejdspartnere, eller en kombination af dem alle. Uanset hvad, har de brugt tid og energi på dig, så det skylder du også at bruge på dem. 

 

Men hvad er det så, der gør et jobafslag perfekt?

Det spurgte vi os selv tilbage i marts 2020. Det første vi gjorde var at vende spørgsmålet om og spørge, “hvad giver det dårlige jobafslag?”. For at svare på det oprettede vi en praktikplads som ‘Talent Rejection Evangelist’. Vi søgte en peerson, som havde erfaringer med at blive afvist. Og ikke bare én gang, men alt for mange gange. En som havde været igennem alle de typer af skod-ansøgnings-processer og dermed oplevet på egen krop, hvordan det dårlige afslag så ud. Planen var at dedikere praktikforløbet til det ene formål; at vi skulle blive meget bedre til vores afvisninger.

Til vores ærgrelse fik vi mange relevante ansøgninger. Selvfølgelig er det da rart at få massere af kvalificerede kandidater, men det sagde altså også noget om indstillingen hos andre virksomheder. Vi kom i kontakt med virkelig mange kandidater, der fortalte om den ene dårlige og ubegrundede afvisning efter den anden. Dette var uden tvivl et område, hvor der var plads til forbedring.

Efter en længere proces landede vi på to kandidater; Sif og Martin. Sif fortæller, at hun søgte stillingen fordi, at “der var nogen, som kunne se et problem, som jeg selv havde tænkt over. Jeg var nysgerrig på, hvorfor virksomheder ikke føler et større ansvar over for os jobsøgere.

For Sif og Martin var det åbenlyst, at svarene skulle findes blandt jobsøgere. Derfor arrangerede de et fokusgruppeinterview, hvor de kunne tale med jobsøgende og indhente synspunkter fra det virkelige liv. Her talte de om alt fra dårlige og gode eksempler på afslag, om det skal være skriftligt, video, eller et opkald. Det involverede forskellige former for feedback, processer og, ikke mindst, hvordan værdien af afslaget påvirker relationen og holdningen til virksomheden.

Før vi gik i gang, havde vi en idé om, at det kunne være en mulighed at sende afslaget som en video og derved give et mere personligt udtryk, samt målrettet feedback. Under interviewet var reaktionerne forskellige. Generelt var folk positive og kunne godt lide formatet. Alligevel var der også enkelte, som tøvede og mente, at det ikke passede til målgruppen. For en 50 årig interviewdeltager fremstod det en anelse uprofessionelt med en ung kvinde, der giver feedback. Det har måske mere værdi for en yngre person, som er ny på jobmarkedet end en med flere års erfaring. 

 

 

Sideløbende med Sif og Martins interview blev ideen om videoafslag undersøgt nærmere. Match Manager i Statum, Amalie Dupond Holdt, igangsatte et projekt i samarbejde med en salgsvirksomhed. De blev valgt, fordi de gerne ville gøre det bedre med deres afvisninger og ofte fik en stor mængde ansøgere, hvorfor der var et større datagrundlag. “Vi testede på et enkelt stillingsopslag, hvor 50 ansøgere fik videoafslag og 50 fik standard. Og så indhentede vi feedback, for at få en fornemmelse for forskellen og den oplevelse, som begge afslag bidrager til.” fortæller Amalie. 

Efter at have givet afslagene, kunne vi indsamle feedback og danne os et overblik over potentialet for afvisninger over video. Det gav uden tvivl en effekt hos modtagerne. Vi fik desværre ikke så meget respons på standard-afslagene, som vi kunne have ønsket os, hvorfor det er svært at udtale sig om oplevelsen af dem. Hvad vi dog kan udtale os om, er den store respons, vi fik på vores videoafslag. Her er et uddrag af tilbagemeldingerne:   

  • Tusind tak for din tid og dine ord – dem vil jeg helt sikkert tage med mig”. 
  • “Tusind tak for det uddybende afslag. Det er første gang, jeg har fået så kommenteret et afslag”. 
  • “Hvor fedt et system I har! Tusind tak for feedback”. 
  • “Tusind tak for videoen. Den føles meget mere personlig“. 

Selvom tilbagemeldingerne generelt var gode, så var det ikke gnidningsfrit. Specielt produktionen af videoerne var ressourcekrævende, og tog omkring 10 min. per jobafslag. Derfor var det svært at konkludere, at videoer var en gylden løsning, men vi fik klart en fornemmelse af, at vi havde ramt noget rigtigt. Når vi sammenlagde resultaterne fra testen med dem fra interviewene, blev det tydeligt for os, hvad den virkelige udfordring er, når det gælder afvisninger. 

 

Det handler om processen – og ikke kun afslaget

 

Jobafvisning

 

Det grundlæggende som vores undersøgelser, og i særdeleshed interviewene, lærte os er, at det handler om processen. Grunden til, at vi fik så god feedback på videoerne, handlede mere om, at folk følte sig hørt og respekteret, end videoerne i sig selv. Det gik op for os, at det perfekte jobafslag ikke nødvendigvis er et spørgsmål om video, feedback, skriftligt eller ikke skriftligt, men om måden det bliver gjort på. Det handler lige så meget om at give ansøgerne en respektfuld og professionel oplevelse, fra start til slut.

Er du ærlig? Giver du løbende updates og holder kontakten med kandidaterne? Svarer du, når de stiller spørgsmål? Når ansøgningen bliver sendt afsted, kan en tydelig kommunikeret og transparent proces, samt hurtig behandling give så meget afklaring og dermed ro i maven hos kandidaten. Det kræver ikke meget fra dig som virksomhed, men er en verden til forskel for ansøgerne. 

Det kan være hårdt nok i forvejen at være jobsøgende. At være uden job og få det ene afslag efter det andet. Du går fra begejstring over at finde et fantastisk jobopslag til spænding, når du søger stillingen. Herefter til den langsomme skuffelse, der vokser for hver uge, du ikke hører fra virksomheden. Efter flere ugers ventetid og uvished modtager du en standard mail, som siger; “Vi må desværre meddele dig, at vi er gået videre med andre kandidater.” Det er som salt i såret, at den tid og energi kandidaterne bruger på at søge et job ikke bliver gengældt det mindste. Så hvis du er virksomhed og ønsker at give bedre afvisninger, så er opskriften på det perfekte jobafslag som følger: 

Faktisk skal du ikke fokusere for meget på selve afslaget. I stedet skal du sigte efter den perfekte proces. Tag dine ansøgere i hånden fra start til slut. Lad ikke beslutningen trække ud. Giv kandidaterne et ordentligt jobafslag, gerne med konstruktiv feedback, så snart du har truffet en beslutning. Eller tilbyd i det mindste en kanal, hvor kandidaten kan få konstruktiv feedback. Kører du en ordentlig proces, så kommer folk igen, som kunder, samarbejdspartnere, ambassadører eller fremtidige medarbejdere. 

 

Hvordan kan vi hjælpe?

I sig selv er den perfekte proces ikke en stor ressourcetung opgave. Det kræver ikke, at du skal bruge +10 minutter ekstra per ansøgning. Alligevel kan det virke uoverskueligt, og det vil vi gerne hjælpe med. Hele projektet startede som en intern undersøgelse, hvor vi ville forbedre vores egne afvisninger. Men vi forstod ret hurtigt, at denne udfordring står vi ikke alene med. Det er der også mange andre virksomheder, der gør.

Er du en af dem, der gerne vil gøre det endnu bedre og høre mere om vores findings? Så kan du kontakte Match Manager, Amalie Dupond Holdt, på denne mail: ah@statum.dk.

 

Mere inspiration

Har du afvist kandidater så skal du formentlig også ansætte nogen? Hvis du ansætter en sælger, bør du tage et kig på vores ansættelseskontrakt skabelon specielt designet til sælgere.

Hvis du har været nødsaget til udelukkende at lave jobafslag og derfor mangler inspiration til rekruttering af flere sælgere – så skal du kigge her.