5 CV tips til den nyuddannede

At skrive et godt CV er ikke ligetil, og der er masser af forestillinger om, hvad et godt CV er. Det er meget vigtig, at du kan fange arbejdsgiverens opmærksomhed hurtigt og på den rigtige måde.

CV’et er din mulighed for at give et godt “førstehåndsindtryk”.
Samtidig er det din mulighed for at udtrykke, hvorfor det netop er dig, der skal vælges, og dette skal gøres bedst muligt, hvis du vil have muligheden for at lande jobbet.

Arbejdsgiveren kigger på dit CV i meget få sekunder – i gennemsnit mellem 5-7 sekunder før det bliver besluttet, om du ender i JA eller NEJ bunken.
Lander du i JA bunken, kan din ansøgning blive afgørende. Her kan det blive relevant med en kreativ og anderledes jobansøgning.

Men inden da skal dit CV altså være i orden.

Da vi ønsker at støtte de nyuddannede på markedet og gerne vil have dig til at ende i JA bunken, har vi herunder fundet 5 af de vigtigste tips for at optimere dit CV som nyuddannet.

 

1. Skræddersy dit CV til hver jobansøgelse

Lav et CV der er skræddersyet til hvert job, du søger. Du har formentlig ofte hørt, at du skal skræddersy sin ansøgning til det specifikke job, men det er faktisk endnu vigtigere, at du skræddersyr dit CV. Noget af det første arbejdsgiveren kigger på, når personen har dit CV i hånden, er, hvorvidt dine kompetencer, kvalifikationer og erfaringer stemmer overens med det job, du søger. Uanset om du som nyuddannet kan prale med meget erfaring eller ej, foreslår vi stadig, at du udelader de ting, der ingen sammenhæng har med den bestemte branche, du søger i, og i stedet tilføjer de erfaringer du ved har relevans i den givne branche. Her kunne det være nyttigt at udarbejde et kompetence CV, i stedet for det traditionelle kronologiske CV.

 

2. Highlight sektion

Nu hvor vi ved, at en arbejdsgiver kun bruger i gennemsnit 5 til 7 sekunder på at vurdere, om du er et go eller no go, kræver det, at du fanger arbejdsgiverens opmærksomhed. Dette kan på en smart måde gøres ved, at lave en “highlight” sektion, hvor du fremhæver de punkter, der gør, at det er dig, der skal ansættes. Her kan du eventuelt udpege relevante bullets såsom en relevant uddannelse, erfaring, kompetence m.v., som du ved, at arbejdsgiveren vil sætte pris på at vide om dig.

 

CV tips

 

3. Fremhæv resultater

Hvis “highlight” sektionen ikke passer ind i måden, du vil strukturere dit CV på, foreslår vi, at du fokuserer på at fremhæve dine resultater og bedrifter. Her mener vi, at du finder de resultater i dit CV, du gerne vil have arbejdsgiveren får øje på. Dette vil resultere i at arbejdsgiveren på kort tid kan se, at det er noget, du som ansøger gerne vil have, personen læser. Tænk over, hvad du fremhæver, så du målretter dette mod netop det, arbejdsgiveren søger. Dette giver også arbejdsgiveren en fornemmelse af, at du har forstået, hvad der søges efter, og at du besidder dette.

 

4. Få feedback

Sørg for at spørge personer omkring dig om feedback på dit CV. Det er altid en fordel at få andre til at gennemlæse dit CV. Både af grammatiske årsager, men også for at få feedback på, om der er mere man kan gøre eller lave anderledes. Dette vil styrke dit CV utrolig meget, da du vil få forslag fra læserens synspunkt. Det er også en fordel, hvis du kunne få personer fra den givne branche, som du søger i til at vurdere dit CV og give dig tips til forbedringer.

 

5. Tilføj en portefølje

Tilføj en portefølje til dit CV. En portefølje kan være med til visuelt, at vise arbejdsgiveren hvad du før har kunne kreere, implementere og skabe. Dette kan give arbejdsgiveren en idé om hvad du kan, hvilket også er et rigtig godt værktøj i et CV, hvis man ikke har den store erfaring at fremvise. Mangler du erfaring er proteføljen en uundgåelig mulighed for at vise, hvad du kan. Hvis du f.eks. skal søge en marketingstilling, så lav nogle forskellige marketingaktiviteter, der kan påvise dit værd inden for marketing.

 

Mere Inspiration

Står du og overvejer et nyt job? Læs mere om jobskifte her.

Hvis du drømmer en karriere indenfor salg, har vi skrevet en komplet guide om det at være salgskonsulent, og hvordan du bliver det.