Fundament til et nyt marked for Ardoq

Ardoq er et norsk, tech scale-up, der blev stiftet i 2013 af ambitiøse iværksættere. De leverer en helt unikt data-drevet enterprise-arkitektur-software, der hjælper virksomheder med at håndtere og analysere deres kompleksitet samt data for at understøtte de forretningsmæssige beslutninger. Ardoq gik på markedet i 2015 med et revolutionerende produkt og har sidenhen vokset markant. Alene i 2018 vækstede Ardoq med over 500% og åbnede blandt andet et kontor i Danmark, Sverige, Finland og England. Det danske kontor skulle bruge et par stærke kommercielle profiler, som kunne være med til at skabe grobund for succes på det danske marked. Lasse Berg var blevet ansat som ansvarlig for det danske marked og han blev anbefalet af en tidligere kollega, som var kunde hos Statum, at bruge os til at bygge hans salgsteam.

Statum har været rigtig gode til at forstå den unikke sammensætning af profiler vi jagtede. De har været leveringsdygtige af flere interessante kandidater, som alle har været godt klædt på og motiveret for stillingen.

Lasse Berg, Director Of Sales Denmark, Ardoq

Komplekst salg

Lasse havde brugt det første halve år på at bygge processer, skabe kommerciel traction samt at forstå det danske marked, så fundamentet var på plads til at opbygge et salgsteam. Den primære læring var, at salget af Ardoq’s produkt var komplekst og typisk involvere flere stakeholders. Det krævede derfor en løsningssælger, som havde tålmodighed til en salgsproces som kunne indeholde multiple kontaktpunkter.

Fordi Lasse selv havde været i marken i over et halvt år, havde han en god forståelse for, hvordan hans første medarbejdere skulle være og hvad de skulle kunne. Det betød, at vi hurtigt fik afklaret profilerne og kunne gå i krig med at finde en Business Development Representative og en Account Executive.

Test af ny fremgangsmåde

Vi kigger altid i vores egen database, som det første, når vi går i gang med en ny opgave, men denne gang ville vi gerne involvere Lasse i processen fra start.

Vi lavede derfor en liste af i alt otte kandidater fra vores platform, som matchede på de to profiler, som Lasse havde beskrevet for os. Den liste sendte vi til ham under 24 timer efter, at vi havde været til møde med ham.

Vi bad ham kigge på profilerne og fortælle, hvilke han ville tage til samtale, hvis vi kunne gøre dem interesseret i Ardoq. Lasse var interesseret i seks af profilerne og gav os feedback på det sidste to. Den tilgang tillod, at vi hurtigt kunne få tilpasset den søgning som vores researchere satte i gang.

Foruden at sætte researchere i gang med at kontakte latente kandidater på Linkedin, så opsatte vi også retargeting annoncer på personer, som tidligere havde kigget på lignende stillinger på vores platform. Både researcherne og annoncerne gav hurtige resultater og derfor fik vi yderligere to kandidater til vores longlist. Vi havde derfor otte gode matches 48 timer efter, at vi startede på opgaven. Den liste kortede vi ned til seks kandidater, som Lasse skulle tage stilling til.

Hurtig - men grundig - proces

Ardoq har en gennemarbejdet rekrutteringsproces, som bliver afviklet over tre steps. Først, en indledende samtale. Derefter, en case, som skal præsenteres for Lasse. Hvis kandidaten gør det godt, bliver personen fløjet til hovedkontoret i Oslo, hvor casen skal præsenteres for den øverste ledelse.

På papiret lyder det som en lang rekrutteringsproces, men Lasse formåede at køre processen på 45 dage. Til hans forsvar ville han kunne have gjort det på 30 dage, hvis jul og nytår ikke var kommet i vejen.

Den hurtige proces gjorde, at Lasse kunne ansætte to medarbejder til sit team halvanden måned efter vi startede processen op. En Business Development Representative og en Account Executive.

Vi glæder os til at følge Ardoq’s vækst på det danske marked og forhåbentlig være en del af den mange år endnu.