Warning: file_get_contents() [function.file-get-contents]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /var/www/statum.dk/public_html/wp-content/plugins/metomic-for-cookies/public/class-metomic-public.php on line 88

Warning: file_get_contents(https://config.metomic.io/config.js?id=prj:9add5369-217a-4899-8263-ce9698ec4a78) [function.file-get-contents]: failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /var/www/statum.dk/public_html/wp-content/plugins/metomic-for-cookies/public/class-metomic-public.php on line 88
Er du sælger, eller vil du være det? | Salgsblog | Statum
Vil du være sælger

Er du sælger, eller vil du være det?

Sådan bliver du den bedste sælger i firmaet!

Forestil dig, at du kan blive den bedste sælger i firmaet! Det kan du faktisk med en række fokusområder, som du kan læse om i dette indlæg.

Mit navn er Nicolai, og jeg sidder som content creator hos STATUM og blogger om salg og salgskarriere. Det kan være, at du allerede kender mig, ellers kan du læse mere om mig her

Personligt, er jeg gået fra at være under gennemsnittet, til at være den bedste sælger igen og igen, uge efter uge. Det var hårdt, ikke nemt, men det betalte sig. For mig var det 3 helt generelle fokusområder som hjalp for mig.

 

Den bedste sælger opbygger relation eller “rapport”

Her tales ikke om den klassiske skriftlige rapport, men derimod om det franske ”rapport”. Begrebet bruges til at forklare et forhold mellem to parter, som består af gensidig tillid, forståelse og kommunikation. For at etablere rapport, er der helt konkrete midler, som kan benyttes.

Sproget

Taler du med en som bander, så bander du også, har du en kunde, som taler stille og roligt, så nytter det ikke, at du står og råber og omvendt.

Small Talk

”Hvordan går det?”, ”Regner det også, hvor du sidder?” mulighederne for uforpligtende relationsopbyggende spørgsmål er mange. Det kan virke ligegyldigt og mærkeligt at spørge fremmede mennesker om vejret og så videre, men pointen er, at vi skal snakke om lidt løst og fast, før vi snakker forretning – ganske enkelt for at skabe tillid og bygge en relation.

Power of Asking

Kunder elsker, som udgangspunkt, at snakke om sig selv og deres virksomhed/produkter. Derfor kan du, ganske træfsikkert, give dem en følelse af, at de har en god samtale med dig, ved primært at lade dem snakke. Spørg om virksomheden, produkterne eller spørg ind til vedkommende, du har i røret. Udover at styrke relationen får du også ammunition i form af oplysninger og informationer, som kan bruges senere i dialogen med kunden.

 

Den bedste sælger lukker aftalen

Dette punkt er enormt afhængigt af det ovennævnte og omvendt. At kunne skabe relation og lukke en aftale fungerer kun i symbiose og kan umuligt stå alene. Vi kan ikke lukke aftalen uden relationen og vi kan ikke bruge relationen til noget, hvis vi ikke får konverteret den til et salg.

Tag beslutningen

Jeg har hørt mange sælgere, som bliver ved med at snakke om fordele ved produktet i den forventning, at kunden til sidst siger ‘ja’ af eget initiativ. Det kommer aldrig til at ske… Du er som sælger, nødt til at tage beslutningen for kunden og skabe en kontekst, hvor det for kunden er nemt og ligetil at sige ja. Terminologien i dette aspekt er afgørende for, at kunden træffer beslutningen. Lad vær’ med at spørg kunden om “hvad gør vi?”, men sig til kunden “Det vi gør er, at jeg sender dig en ordrebekræftelse, som du så bekræfter…“

Overskueliggør processen

Når du siger ”Det vi gør er, at jeg sender dig en ordrebekræftelse, som du så bekræfter…”, fortæller du processen helt konkret. Hvad er næste skridt, hvad skal foregå herfra. Kunden siger kun ja, hvis han/hende føler sig komfortabel og tryg ved dig og handlen. Derfor er det nødvendigt, at du forklarer kunden step by step, hvad der skal ske.

Gør det NU!

Du kender sikkert ordsproget ”smed mens jernet er varmt”. Har du et varmt lead, altså en kunde som er interesseret, skal den lukkes ASAP. Venter du for lang tid, falder interessen og kunden bliver sværere at sælge til for hver time der går.

 

Den bedste sælger har den rigtige mentalitet

Det vigtigste element for dig som vil være firmaets topsælger, er din mentalitet. Energi og målrettethed er de klassiske egenskaber, som ses hos succesfulde sælgere. Disse egenskaber, mener jeg, også er centrale og fundamentale for at blive en god sælger, men jeg vil foreslå tre mentale egenskaber, som, hvis du tilegner dig dem, trækker dig over den gennemsnitlige sælger, op blandt toppen – for derefter at blive den bedste i virksomheden.

Læs også: Hvordan du motiverer dig selv som sælger.

Arbejd hårdt!

Hårdt arbejde kunne i princippet godt være et punkt i sig selv, da det er helt centralt for at blive den bedste sælger. Hårdt arbejde er et meget relativt udsagn, for hvad er ”hårdt arbejde”?. Min far har altid været ligeglad med, hvilke karakterer jeg fik (og får) i folkeskolen, gymnasiet og på universitetet. Det vigtigste for ham er bare, at jeg gør det bedste jeg kan. Har jeg gjort det, kan jeg ikke gøre det bedre.

Den indstilling tog jeg med videre i mit arbejde som sælger. I sidste ende er det kunden som siger ja eller nej – det kan jeg ikke afgøre. Dog kan jeg gøre alt, som står i min magt for at påvirke den beslutning.

”You don’t become the thing you THINK about all the time. You become the thing you DO all the time” – Martin Rooney

Vær ærlig overfor dig selv!

”Kunne jeg ringe mere i dag?”, ”Har jeg prøvet alle muligheder med denne kunde?”, ”Kan jeg gøre mit arbejde endnu bedre for denne kunde?”. Det kan godt være at der på kontoret er pause eller lign. men har du virkelig brug for den pause nu? Jeg har arbejdet i frokostpauser, weekender og ferier. Ikke fordi det var et krav fra min arbejdsplads, men fordi jeg vidste, at det skulle der til for at blive den bedste.

Stoler du for meget på kundens indvendinger? Accepterer vi tingenes tilstand eller forsøger vi at ændre på dem? Undgå at tage den nemme løsning og springe over, hvor gærdet er lavest. Der er ingen genveje til succes. Se dig selv i spejlet og vurdér, hvorvidt du er ærlig for dig selv? Gør du alt hvad du kan? Ikke bare alt, som i alt, men alt som i f*cking alt!

Indret din hverdag og dit mindset til dit mål!

Vil du være en den bedste sælger, så må du leve og tænke som den bedste sælger. Spørg dig selv, hvad ville den perfekte sælger gøre i min situation? Hvilket tidspunkt møder han på arbejde? Hvornår tager han hjem? Hvad spiser han? Hvad drikker han? Hvornår går han i seng? Hvornår står han op? Hvilket tøj har han på? Hvor meget tid bruger han på hvert tilbud? Hvor meget ringer han i løbet af en dag? osv.

“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can’t achieve it” – Jordan Belfort

 

Nu er du klar til at være den bedste i firmaet. Står du i den situation, at du har kvalifikationerne og lysten, men mangler firmaet? Så opret en karriereprofil på STATUM, så hjælper vi dig i gang!

Mere inspiration

Var dette interresant bør du klikke her for at høre da partner og marketingansvarlig Alexander, var gæst i Leon Birdis podcast og talte om salgskarriere.

Du kan også læse mere fra Nicolais salgsblog herunder

Derfor er et sælgerjob, det bedste du kan lave i dit sabbatår

Mød teamet bag koderne hos STATUM